Red Bull-kizárással indult a 2014-es szezon (Daniel Ricciardo és az üzemanyagátfolyás-mérős esete), s Red Bull-kizárással is zárul – igaz, ezúttal csak az időmérő edzésről diszkvalifikálták az osztrákokat. Sebastian Vettel és Daniel Ricciardo azt követően veszítette el hatodik és ötödik rajthelyét, hogy az FIA az időmérő után átvizsgálta autóikat, s szabálytalanul rugalmasnak találta első szárnyaik lapját. Azt a lapot, amelynek szögét a szerelők módosítani tudják. A technikai szabályzat 3.15-ös pontja kimondja, tilos minden olyan elemnek rugalmasnak lennie, amely ezzel az autó aerodinamikáját befolyásolja.
A Red Bull a kvalifikáció után három és fél órával meghozott döntés kapcsán közleményt adott ki, melyben csalódottságuknak adtak hangot amiatt, hogy az FIA szerintük kvázi kipécézte, s olyan megoldásért büntette meg őket, amilyet riválisaik közül is többen használnak.
Az Auto Motor und Sport arról számolt be, ezen állításuk nem fedi a valóságot. Az FIA ugyanis már pénteken két csapatnál ellenőrizte a szárnyak rugalmasságát: a Williamsnél és a Force Indiánál mindent rendben találtak. A szövetség állítólag a tévés felvételek alapján fogott gyanút, melyeken a hosszú egyenesekben megfigyelhető volt, hogy több csapatnál is elhajlanak az említett szárnyrészek – a Red Bullnál viszont kirívó módon. A csapat ezzel pedig előnyre tett szert, hiszen a kisebb légellenállással nagyobb végsebesség érhető el. Ezen vonatkozásban egyébként Vettel és Ricciardo a középmezőnyben végzett 330,4 és 329,5 km/órás végsebességével.
A tévés felvételek láttán az FIA úgy döntött, valamennyi élcsapat autóját ellenőrzi (a legjobb 10-et). A két Red Bull ezen teszten bukott meg. Az említett német lap azt is megemlíti, hogy rivális csapatoktól kiszivárgó információk szerint a kérdéses szárny egy bizonyos mechanizmust rejt magában, melynek révén irányítottan laposabbá válik. Tehát a büntetés elsősorban a szándékosságnak szólhatott.
Bokszutca vagy rajtrács?
A Red Bull említett közleményében azt írta, két versenyzőjük a rajtrács végéről vág majd neki a küzdelemnek, ám hogy valóban így lesz, az egyelőre még nem tisztázott. Miután az illegálisnak minősített szárnyat le kell cserélniük, elméletben változtatnak autóikon, amiért a bokszutcából kellene rajtolniuk. Csakhogy Hockenheimben Lewis Hamilton meghibásodó, s emiatt egy másik márkájúra kicserélt féktárcsája precedenst teremtett idén: akkor az FIA engedélyezte a britnek, hogy felálljon a rajtrácsra, mégpedig azon indokkal, hogy a cserélt elemek méretüket, anyagukat és tömegüket tekintve is megegyeztek.
Adam Cooper azt írta, az általa megkérdezett rivális csapatok ennek ellenére erősen kétségesnek tartják, hogy egy szabálytalan elem szabályosra cserélésével még mindig azonos specifikációról beszélhetünk-e. A független szakíró azt is megemlíti, hogy lenne értelme a Red Bull számára vállalni a bokszutcából rajtolást, mert így lehetőségük nyílna változtatni autóik beállításán a könnyebb felzárkózás érdekében.
A Red Bull-lal utolsó futamára készülő Sebastian Vettel 2012-ben már egyszer rajtolt Abu-Dhabiban a bokszból, miután az időmérőn túl kevés üzemanyag maradt autója tankjában, s diszkvalifikálták. Akkor egészen a 3. helyig verekedte előre magát – s érdekesség, hogy a biztonsági autós fázisban akkor kevés híján összeütközött mai csapattársával, az akkor még a Toro Rossót erősítő Daniel Ricciardóval…
Forrás. telesport.hu
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.