MA 84 ÉVES BERNIE ECCLESTONE

2014/10/28. - írta: Baton

A Forma-1 mindenható ura ma ünnepli a születésnapját.

Bernie Ecclestone HD.jpgBernard Charles, vagyis "Bernie" Ecclestone 1930. október 28-án látta meg a napvilágot egy angliai kis faluban, az Ipswich-től nem messze fekvő St. Peterben. Édesapja egyszerű halászember volt, aki valószínűleg sohasem gondolta volna, hogy a fia egyszer a világ egyik legbefolyásosabb embere lesz.

Bernie 8 éves volt, mikor a család egy Londonhoz közeli kisvárosba, Bexleyheath-be költözött, s itt járta ki az általános iskolát is. A középiskolát azonban már a dartfordi West Central Secondary Schoolban végezte. 16 évesen aztán otthagyta az iskolást, és a helyi gázművekben kezdett dolgozni. Ezekben az időkben kezdte el érdekelni a versenyzés, melynek köszönhetően előbb motorversenyeken vett részt, majd később kereskedni is kezdett a kétkerekűekkel. Az üzlet olyannyira jól ment, hogy egyik barátjával, Fred Comptonnal hamarosan saját motorkereskedést nyitottak, miből Bernie később kivásárolva társát Nagy-Britannia legnagyobb motorkereskedő hálózatát építette ki.

19 évesen már annyi pénze volt, hogy a brit Forma-3-as bajnokságba is be tudott nevezni. Két éven át ám az 1951-es Brands Hatch-i nagydíjon akkorát bukott, hogy a pálya melletti parkolóig repült. Ecclestone túlélte a balesetet, ám jobbnak látta felhagyni a versenyzéssel. Autóaukciókkal, kölcsönökkel és ingatlanokkal kezdett foglalkozni, melyből 6 év alatt akkora vagyonra tett szert, hogy 1957-ben, a Connaught istálló megvásárlásával már saját Forma-1-es csapattal rendelkezett. Ezzel Bernie visszatért a versenyzés világába, ám ő maga, csak, mint menedzser tevékenykedett. 1958-ban viszont már nem bírt ellenállni a kísértésnek, és a Monacoi Nagydíjon megpróbálta magát kvalifikálni a versenyre. Külön érdekesség, hogy a Forma-1 történetének első női pilótája, Maria Teresa de Fillipis is ekkor mutatkozott be, s bár a kvalifikáció egyiküknek sem sikerült, Fillipis kisasszony, bizony jobb időt autózott Bernie-nél. Ecclestone ezután még a silverstone-i futamon próbált szerencsét, ám ott sem ért el megfelelő időt, így két sikertelen kvalifikációs kísérletet követően Bernie nem is próbálkozott többet. A szezonzáró Marokkói Nagydíjon aztán szörnyű baleset történt. Az Ecclestone által menedzselt Stuart Lewis-Evans autójában felrobbant a motor, a pilóta pedig súlyos égési sérüléseket szenvedett, melybe három nappal később bele is halt. Ecclestone-t nagyon megrázták a történtek, így ismét hátat fordított a versenyeknek.

Bernie Ecclestone F1 driver.jpg

Bernie Ecclestone, mint Forma-1-es pilóta

Szörnyű emlékei ellenére azonban a szíve mégiscsak az autósportok irányába húzta, s az 1960-as évek elején ki-kilátogatott néhány Forma-1-es versenyre, majd egykori versenyzőjének, Roy Salvadorinak köszönhetően megismerkedik Jochen Rindttel. A fiatal osztrák pilóta nagy jövő előtt állt, így Ecclestone 1968-tól a szárnyai alá vette, és menedzselni kezdte. A '68-as és a '69-es szezon nem hozott kiemelkedő sikereket Rindtnek, de 1970-ben verhetetlennek tűnt. Az idény első nyolc futamából ötöt megnyert, és magabiztosan vezette a bajnokságot. A kilencedik versenyen - éppen hazai közönsége előtt - Rindt kiesett, majd jött a monzai futam...

A Ferrarik előnye behozhatatlannak tűnt az Olasz Nagydíj edzésein, így az osztrák pilóta eltávolíttatta az összes légterelő szárnyat az autójáról, remélve, hogy a kisebb leszorítóerőnek köszönhetően közelebb kerülhet a vörös autókhoz. Rindt taktikája beválni látszott. Az idejei javulni kezdtek, a különbség egyre csökkent a Ferrarikhoz képest, ám az időmérő edzésen - ugyanott, ahol előző nap Fittipaldi is hatalmasat bukott - Rindt autója a Parabolica előtt kivágódott a pályáról, és 250 km/óra körüli sebességgel a palánknak csapódott, az osztrák pilóta pedig belehalt az ütközésbe. Rindt végül így is megnyerte a bajnoki címet, s ezzel a Forma-1 történetének mindmáig egyetlen posztumusz bajnoka lett, ám Ecclestone gyásza ismét eltávolította őt az F1-tól.

Utolsó visszatérésére 1972-ben került sor, amikor is megvásárolta a Brabham istállót, s bár az igazi sikerekre majd' tíz évet várnia kellett az Ecclestone vezette csapatnak, a türelem végül megtérült, és 1981-ben és '83-ban egyéni világbajnoki címet ünnepelhettek.

Bernie - jó üzletember módjára - persze ez idő alatt sem ült a babérjain, és 1974-ben több csapattulajdonossal (Colin Champmannel, Frank Williamsszel, Ken Tyrell-lel, Teddy Mayerrel és Max Mosley-val) együtt megalapítják a FOCA-t, azaz a Forma-1-es konstruktőrök szövetségét. 1975-ben a FOCA szembeszáll az FIA-val a Forma-1 bevételeinek igazságosabb szétosztása és a futamok jobb rendezése érdekében. Később a televíziós jogok megszerzéséért éveken át tartó huzavona folyt az két testület között, melynek végül az 1981-ben aláírt Concorde-egyezmény vetett véget - Ecclestone győzelmével. Ettől az időszaktól kezdődően számítjuk a jó öreg Bernie-t a száguldó cirkusz főnökének, mely titulusa az idő múlásával egyre csak erősödött.

1987-ben - szaporodó szövetségi kötelezettségei miatt - száll ki végleg a versenyzésből, mikor öt millió fontért (a vételár ötvenszereséért) eladja a Brabham istállót, mely aztán 1992-ben szűnik meg. Ecclestone azóta csak a Forma-1 szervezésére és egyéb üzletekre koncentrál, s ezen 27 év alatt a sportágat a világ legnépszerűbb sportjává tette. S bár való igaz, napjainkban kissé megcsappant a Forma-1 iránti érdeklődés, üzleti szempontból még mindig óriási lehetőségeket rejt.

Talán azt gondolhatnánk, hogy egy ilyen eseménydús pályafutás mellett nem igazán jut ideje egy embernek a magánéletére, ám Ecclestone ebben sem hazudtolja meg önmagát. Eddig leélt 84 éve során háromszor nősült meg. Legutóbb 2012-ben. Három leánygyermek édesapja, akik közül egy (Deborah) első házasságából, kettő pedig (Tamara és Petra) a másodikból származik.

Bernie Ecclestone jelenlegi vagyonát csaknem 4 és fél milliárd dollárra becslik, és a Forbes magazin 2011-es listája szerint ő volt az Egyesül-Királyság negyedik leggazdagabb embere. Bernie azonban nemcsak zseniális üzleti érzékéről, de pikírt megjegyzéseiről is elhíresült az évek során. Íme, néhány az F1 urának "aranyköpéseiből":

  • 1997 - Egy újságírónak: "Nem emlékszem, hogy valaha is kedves lettem volna egy újságíróhoz."
  • 2000 - Az ideális női Forma-1-es pilótáról: "Olyan nő kellene ide, aki odavág a srácoknak. Talán egy dögös fekete, aki muszlim vagy zsidó, és beszéljen spanyolul."
  • 2005 - Danica Patrickről: "Remek lenne a Forma-1-ben. Csak őt is fehérbe kellene öltöztetni, mint a többi háztartási gépet."
  • 2009 - Hitlerről: "Hitler végül is megoldotta a dolgokat."
  • 2010 - A munkájáról: "Az én szervezőmunkám a verseny után kezdődik, amikor begyűjtöm a pénzeszsákot."
  • 2014 - Egy tárgyaláson:

- Kérem, erősítse meg családi állapotát!
- Elvált.
- De 2012-ben újraházasodott!
- Ja, igen"

Mindamellett azonban, hogy kőkemény "megmondóember", Ecclestone - dacára az ötven-hatvan évnyi korkülönbségnek - remek kapcsolatot ápol a Forma-1-es pilótákkal és csapatvezetőkkel is - néha még pókerezni is összejár a versenyzőkkel.

Egyik érdekes szokása, hogy nem várja meg a versenyek végét "A futamok felénél én már a levegőben vagyok, a rajt után nincs mit csinálnom. Az üzlet lement, én hajtom a következő üzletet, hogy azt tegyem, amit a csapatok is akarnak, pénzt csináljak".

Bernie Ecclestone Forma-1-es karriere számokban:

Versenyzőként:

  • 2 nagydíjrészvétel
  • 0 futamindulás

Tulajdonosként:

  • 2 egyéni világbajnoki cím (1981 és 1983 - mindkettő Nelson Piquet)
  • 545 világbajnoki pont
  • 22 futamgyőzelem
Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://formula1stories.blog.hu/api/trackback/id/tr556836773

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása